Ludzie nie lubią jak im się coś sprzedaje, ale…uwielbiają kupować 😊. Jeśli potraktować tę sentencję jako drogowskaz w firmowym marketingu, zaprowadzi nas to pewnie do wniosku, iż raczej powinniśmy dać się znajdować naszym klientom a mniej się im narzucać, choćby poprzez publikowanie tradycyjnych reklam.
Jak to zrobić uwzględniając specyfikę dzisiejszych zachowań konsumenckich, w dobie zmęczenia nadmiarem publikowanych w internecie treści reklamowych. Czy sposobem na nowoczesny marketing jest dzisiaj założenie firmowego kanału na YouTube? Przyjrzyjmy się kilku faktom i sam(a) oceń 😊.
YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie zaraz po Google, która to jest numerem jeden. Co ciekawe, zarówno Google jak i sam YouTube działają w naturalnej symbiozie. Na czym ona polega?
Publikując na YouTube twoje treści są mocno preferowane w wynikach wyszukiwania Google. Dlaczego? Bo Google wie, że większość ludzi woli oglądać niż czytać, a jego zadaniem jest pokazać tobie jak najlepsze (dla ciebie) treści w wynikach wyszukiwania. Dlaczego zatem tak świetnie obie usługi się uzupełniają a nie wzajemnie konkurują? Odpowiedź jest prosta – jedno (Google) jest właścicielem drugiego (YouTube). Jaki z tego wniosek:
BĘDĄC NA YOUTUBE JESTEŚ JEDNOCZEŚNIE W GOOGLE ❗️
Publikując treści pisane – masz szansę być zauważonym (tylko) w wyszukiwarce Google. Publikując treści video dajesz się odnaleźć i w wyszukiwarce Google i w YouTube. Czy można chcieć więcej 😉.
Ale czy powinienem pokazywać moją firmę na platformie, która służy do oglądania pranków i kotków w internecie, spytasz 🧐. Nic bardziej mylnego. To jeden z największych mitów dotyczących YouTube’a. Jego główną grupę użytkowników w Polsce stanowią bowiem odbiorcy w wieku 25-44 lat (prawie 42 %), a to – jak się domyślasz- grupa o największej sile nabywczej. Warto dodać, że YouTube w naszym kraju ma ok 22 mln użytkowników.
Jeśli te dane połączymy z corocznymi badaniami agencji Wyzlow wnioski nasuwają się już same. Co mówią te badania:
W 2020 roku:
– 94% ludzi obejrzało video wyjaśniające jakiś produkt lub usługę
– 84% ludzi mówi, że przekonali się do zakupu jakiegoś produktu lub usługi po obejrzeniu treści video
– 69% konsumentów preferuje video jako źródło wiedzy nt. produktu czy usługi
To jak, czy na YouTube są twoi klienci czy nie ..❓😊
Pytanie o żywotność filmów publikowanych przez firmy w social mediach jest pytaniem zasadniczym. Wrzucając treści video na wall facebook’a żyją one max ok. 48 h, a zwykle krócej. Wynika to z natury facebook’a, w którym kompulsywnie przewijamy timeline i nikt nie wraca już do treści, które ktoś opublikował parę dni wcześniej. Podobie jest z instagramem. A nieco dłużej treści żyją na linkedin.
YouTube natomiast wykazuje się największa żywotnością treści i o ile treści są tzw. „evergreen’ami” mogą pracować na ciebie latami. Powiedziałbym nawet, że im treści starsze tym lepiej pełnią swoją rolę coraz lepiej indeksując się w algorytmie YouTube’a.
Jeśli zatem mamy wybrać jedną z najbardziej popularnych dziś platform social media dla firmowych treści video najbardziej rozsądne wydaje się skorzystanie z YouTube’a właśnie, gdzie treści nie tylko „pożyją” najdłużej, ale i będzie on świetnym swojego rodzaju „magazynem” firmowych treści video, z którego publikować możemy już na wszystkich pozostałych platformach jak facebook, instagram, czy linkedin. Sam YouTube nie jest medium typu „flow”, który cechuje się zanikaniem treści poprzez przewijanie timeline’u. Korzystanie z YouTube sprowadza się bowiem w większości do korzystania z okna wyszukiwania, a kiedy ostatnio wyszukiwałeś czegoś w przeglądarce facebook’a …(?).
Przeczytaj więcej w naszym wpisie – jakie treści publikować na firmowym kanale:
* Warto dodać, iż taki algorytm facebooka czy instagrama gorzej traktuje linkowanie do treści na zewnątrz (np. do YouTube) niż treści które umieszczasz bezpośrednio w poście na facebook’u czy instagramie. Nie chce – co oczywiste- abyś podążając za tymi treściami opuścił jego platformę i odwiedzał te konkurencyjne. Nie zmienia to jednak opisanego wyżej podejścia (tzw.: „YouTube first”), bo nic nie stoi na przeszkodzie aby te same treści, które publikujesz na swoim kanale YouTube, opublikować również bezpośrednio na platformach facebook’a.
Zobacz przykładowe filmy w naszej realizacji:
W obliczu tak dużej konkurencji, która obecna jest już chyba w każdej branży, ważne jest by dać się poznać potencjalnym klientom niejako na odległość. Te czasy kiedy ludzie zwracali się do firmy aby dowiedzieć się wszystkiego od podstaw o jej produktach czy usługach niestety już minęły. Obecne zachowania konsumenckie charakteryzują się tym, że większość klientów przychodzi do firmy już z jakąś wiedzą o samej firmie czy jej ofercie. To zatem co znajdą klienci na temat twojej firmy wcześniej w internecie staje się chcąc/nie chcąc twoją wizytówką. Co może być zatem lepszego niż wizytówka w postaci treści video, gdzie masz do dyspozycji najwięcej wymiarów komunikacji (obraz, dźwięk, ruch, montaż) i możesz przekazać tych informacji i wartości swoim odbiorcom najwięcej.
Grzegorz Jaszkiewicz
KomunikacjaFirmy.PL
2021 © iProduktywnie Grzegorz Jaszkiewicz. All rights reserved.
Potrzebujemy kilku podstawowych
danych aby móc się z Tobą skontaktować