Czym jest content marketing

Wyobra藕 sobie, 偶e widzisz kogo艣 pierwszy raz. Ta osoba robi na tobie jakie艣 wra偶enie, czasem dobre, czasem z艂e albo gdzie艣 pomi臋dzy. Taka znajomo艣膰 mo偶e zako艅czy膰 si臋 odrazu, ale te偶 mo偶e si臋 trwale rozwin膮膰, ba mo偶ecie nawet zosta膰 przyjaci贸艂mi. Jest te偶 mo偶liwe, 偶e pozostaniecie sobie na przysz艂o艣膰 ca艂kowicie oboj臋tni, tzn. b臋dziecie wiedzieli o swoim istnieniu, ale nie b臋dzie mi臋dzy wami 偶adnej trwa艂ej relacji.聽

Podobnie jest z relacjami marki z jej potencjalnymi (i obecnymi) 聽klientami. Relacje buduj膮 si臋 w czasie i zawsze tej relacji s膮 jakie艣 podstawy. Jakie zatem podstawy mo偶e mie膰 relacja twojej marki z jej odbiorcami. Odpowied藕 na to pytanie jest – mam wra偶enie – 聽t膮 sam膮 co na pytanie jakie tre艣ci publikowa膰 kiedy m贸wimy o content marketingu czyli marketingu tre艣ci twojej firmy.聽

B膮d藕 w 艣wiecie klienta

Powr贸膰my na chwil臋 do analogii spotkania z drug膮 osob膮. Jak odbierasz osob臋, kt贸ra podczas rozmowy zbyt du偶o m贸wi o sobie, ci膮gle przechwala si臋 jaka jest 艣wietna, ma艂o w tej rozmowie interesuje si臋 samym tob膮. Czy nie lepiej czujesz si臋 w towarzystwie osoby, kt贸ra w rozmowie po艣wi臋ca uwag臋 tobie, interesuje si臋 twoimi potrzebami, w spos贸b nienachalny s艂u偶y rad膮, daje ci konkretn膮 warto艣膰 w rozmowie..? Odnie艣my to do komunikacji marketingowej twojej czy jakiejkolwiek innej firmy. Mo偶esz oczywi艣cie REKLAMOWA膯 swoje produkty, co samo w sobie upraszczaj膮c oznacza m贸wienie o sobie (jeste艣my profesjonalni, jeste艣my najlepsi, produkujemy najlepsze, nasze produkty zawieraj膮, etc.), a mo偶esz pr贸bowa膰 bardziej znale藕膰 si臋 w swojej komunikacji marketingowej W 艢WIECIE KLIENTA. 聽

Rodzi si臋 z tego prosty wniosek, 偶e nale偶a艂oby m贸wi膰 o swoich produktach czy us艂ugach przez pryzmat 鈥炁泈iata鈥 (tu wstaw cokolwiek: potrzeb, zainteresowa艅, poczucia humoru, itd.) twojego klienta. Dlaczego tak? Bo wbrew pozorom w budowaniu trwa艂ej komunikacji marki nie zawsze chodzi o czysto logiczne poinformowanie o cechach swojego produktu czy us艂ugi. Chodzi o BUDOWANIE RELACJI. Nie m贸wi臋 ci tutaj aby艣 przesta艂 informowa膰 o cechach swojego produktu. M贸wi臋 tylko tyle, 偶e sucha informacja bez relacji jest jak danie bez przypraw. Spe艂ni swoj膮 rol臋, ale nie zapewni wspomnie艅 (najwy偶ej z艂e).聽

Ok zatem o czym pisa膰 czy robi膰 video, kiedy zdecydowa艂e艣 si臋 na dzia艂ania content marketingowe. Mo偶liwo艣ci jest bardzo wiele. Powiem o kilku z nich:

Nazwij i znie艣 obawy klienta

Jakiego produktu by艣 nie sprzedawa艂 i jakiej us艂ugi nie 艣wiadczy艂 zawsze mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e tw贸j klient ma jakie艣 mniejsze czy wi臋ksze obawy z ni膮 zwi膮zane rozwa偶aj膮c zakup (widzisz, jeste艣my ju偶 w 艣wiecie klienta 馃槈). To naturalne, powiedzia艂bym nawet, 偶e sprzyjaj膮ce, bo to doskona艂y przyczynek do zwabienia do 鈥瀝ozmowy鈥 takiego potencjalnego klienta. Ludzie przecie偶 poszukuj膮 odpowiedzi na swoje pytania w internecie, na YouTube, etc.聽

Takie obawy cz臋sto spowodowane s脿 powsta艂ymi mitami wok贸艂 danej bran偶y czy produktu (np. 鈥瀠bieranie pieska w ubranka to obciach鈥, 鈥 tatua偶 boli tak, 偶e nie da si臋 wytrzyma膰鈥, 鈥瀔omputery Mac s膮 za drogie鈥, itp.).聽

Zatem namierz, okre艣l, nazwij obawy, kt贸re spotykaj膮 twoich klient贸w i obal je!

Daj wiedz臋

Daj膮c wiedz臋 w okre艣lonej dziedzinie nie tylko dajesz odbiorcy konkretn膮 warto艣膰, ale i budujesz w jego oczach pozycj臋 eksperta. Sp贸jrz na to przez pryzmat w艂asnych do艣wiadcze艅. Przywo艂aj z pami臋ci dowoln膮 sytuacj臋 kiedy kupi艂e艣 jaki艣 produkt, szkolenie czy inn膮 us艂ug臋 po tym jak pozna艂e艣 (w internecie) jego tw贸rc臋, kt贸ry ch臋tnie i w ciekawy spos贸b dzieli艂 si臋 wiedz膮.聽

Ka偶da bran偶a ma swoje, czasem bardzo zaskakuj膮ce, tajemnice i ciekawostki. Ostatnio natrafi艂em na artyku艂 鈥濿 jakich odst臋pach od siebie powinny by膰 umiejscowione pisuary w publicznych toaletach鈥. M贸wi艂em, 偶e ka偶da bran偶a 馃槈.聽

Zobacz przyk艂ad „wiedzowego” marketingu tre艣ci naszej realizacji:

Odtw贸rz wideo

Daj odpowied藕 na najcz臋艣ciej zadawane pytania

聽Czy jest lepsza przestrze艅 do wyj艣cia naprzeciw oczekiwaniom klienta ni偶 udzielenie mu odpowiedzi na nurtuj膮ce go pytania (cz臋sto zanim sam je zada). Taki rodzaj komunikacji nie tylko pokazuje klientowi twoj膮 postaw臋 w tej relacji (klient-marka), ale r贸wnie偶 jest niesamowicie przydatny. Zamiast odpowiada膰 w k贸艂ko na te same pytania w codziennej pracy, mo偶na odes艂a膰 klienta do twojego filmu na firmowym kanale YouTube. Przyk艂ad? W艂a艣nie wraz z klientk膮 pracujemy nad filmem 鈥濶a czym polega zabieg makija偶u permanentnego ust鈥.

Publikuj tre艣ci o tym, co interesuje twojego klienta
(nawet je艣li to nie ma nic wsp贸lnego z twoim produktem)

聽Co艣 czuje, 偶e tu uznasz mnie za p贸艂wariata. Tworzy膰 content o rzeczach nie zwi膮zanych z moim produktem?! Tak. Dlaczego? Pami臋tasz jak wy偶ej pisa艂em by by膰 鈥瀢 艣wiecie klienta鈥? Przyk艂ad: jeste艣 producentem oprogramowania komputerowego dla gastronomii a publikujesz tre艣ci typu 鈥濲ak znale藕膰 idealny lokal na restauracje鈥 albo 鈥濲ak pozytywnie przej艣膰 kontrol臋 SANEPIDu鈥. Ma sens? Jasne, 偶e ma. Piszesz o tym co interesuje twojego (potencjalnego) klienta. Budujesz sobie wizerunek opiekuna i doradcy. Jako艣膰 twoich tre艣ci promieniuje na postrzeganie twojej firmy jako r贸wnie jako艣ciowej. A jak przyjdzie czas wyboru oprogramowania to – jak my艣lisz- do kogo przyjdzie w pierwszej kolejno艣ci … 馃槑

content marketing - wiedza

聽Je艣li doczyta艂e艣 do tego momentu, wykaza艂e艣 zainteresowanie, kt贸re pozwala mi my艣le膰, 偶e i…m贸j content marketing dzia艂a 馃槈. Pozostawiam tobie przypisanie tego tekstu do kt贸rej艣 z powy偶ej opisanych kategorii.

Grzegorz Jaszkiewicz聽

KomunikacjaFirmy.PL

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

2021 漏 iProduktywnie Grzegorz Jaszkiewicz. All rights reserved.

Potrzebujemy kilku podstawowych

danych aby m贸c si臋 z Tob膮 skontaktowa膰